Strabag podpisał z PKP PLK umowę na zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji kolejowej Maksymilianowo. Wartość netto kontraktu opiewa na ponad 927 mln zł. Inwestycja zostanie zrealizowana w grudniu 2029 roku. Modernizacja tego węzła ma kluczowe znaczenie w kontekście zapewnienia lepszego dojazdu do portów morskich w Gdyni oraz Gdańsku.
Inwestycja będzie częścią projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” (rozbudowa, modernizacja i elektryfikacja historycznego północnego fragmentu Magistrali Węglowej –
linii 201). Stacja Maksymilianowo należy do najważniejszych węzłów na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, także ze względu na krzyżowanie się dwóch istotnych dla przewozu ładunków z południa na północ kraju linii kolejowych: 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz 131 (Chorzów Batory – Tczew).
– Stacja Maksymilianowo ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego przewozu towarów na trasie bałtyckie porty – południe kraju. Jej modernizacja wpisuje się w szereg inwestycji prowadzonych przez PLK SA w celu poprawy warunków transportu ładunków koleją. Z efektów inwestycji skorzystają także podróżni na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta, którym na stacji Maksymilianowo zapewniona zostanie oczekiwana jakość obsługi – mówi członek zarządu PLK SA Marcin Mochocki.
Przetarg na przebudowę stacji był
jednym z większych i bardziej wyczekiwanych postępowań ogłoszonych w ubiegłym roku. Zadaniem wykonawcy będzie przebudowa torów o łącznej długości ok. 38 km wraz z siecią trakcyjną i konstrukcjami wsporczymi. Nieco inne liczby podaje PLK SA: jak czytamy w komunikacie zarządcy, "przebudowanych zostanie 46 km torów oraz 102 rozjazdy". Zmodernizowane zostaną także trzy perony, które dzięki nowemu przejściu pod torami z windami zapewnią lepszy dostęp do pociągów dla podróżujących w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta.
Powstanie także nowy układ torowy linii kolejowych 201 i 131. Kontrakt obejmuje budowę czterech mostów kolejowych, jednego mostu i wiaduktu drogowego, a także bezkolizyjnego skrzyżowania linii. Zainstalowane zostaną nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Linia 201 zostanie dostosowana do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych (obecne prędkości dla pociągów pasażerskich wynoszą tu, w zależności od odcinka, 30-120 km/h, a towarowych – 30-90 km/h). Zakładane parametry dla linii 131 to 200 km/h dla ruchu pasażerskiego i 120 km/h dla towarowego.
Modernizacja stacji wraz z przebudową linii 201 poprawi połączenia kolejowej Trójmiasta i Kaszub z województwem kujawsko-pomorskim. Inwestycja ma zwiększyć przepustowość trasy i ułatwić przewozy towarowe do portu w Gdyni, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego i turystycznego północnej Polski. PLK SA ubiegają się o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Wnioskowana wysokość dofinansowania to najwyższy możliwy próg (85%).
Umowa na modernizację tego kluczowego węzła kolejowego to kolejny projekt realizowany przez Strabag dla PLK SA. Firma prowadzi też prace przy modernizacji
linii 97 między Żywcem a Suchą Beskidzką. –Zrealizowaliśmy również przebudowę jednego z największych węzłów kolejowych w Polsce – 20 km odcinka
kolei aglomeracyjnej w Krakowie, wraz z budową trzech nowych mostów przez Wisłę. Wykonaliśmy prace modernizacyjne 59 km fragmentu linii dwutorowej
linii E59 z Poznania do Szczecina. Jestem przekonany, że bogate doświadczenie naszego zespołu realizacyjnego znajdzie pełne zastosowanie również przy realizacji obecnej inwestycji – podkreśla, członek zarządu Strabag Wojciech Trojanowski. Współpraca nie zawsze układała się jednak harmonijnie: w sierpniu ubiegłego roku zarządca infrastruktury
wypowiedział Strabagowi umowę na modernizację odcinka linii 104 między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną.